Regelgeving en vergunningen voor de horeca

Behoort jouw zaak tot de horecasector? Dan moet je met extra regelgevingen rekening houden.

Toelating/registratie bij FAVV (Federaal Agentschap voor de veiligheid van de Voedselketen)

Een uitbater van een horecazaak die in België actief is met de voedselketen mag geen enkele activiteit uitoefenen zonder eerst door het FAVV geregistreerd, erkend of toegelaten te zijn. Op basis van het risico, gelinkt aan deze activiteit, is een erkenning, toelating of registratie vereist.
Een erkenning betreft een activiteit met een hoog risico voor de voedselveiligheid, een toelating een middelhoog risico en een registratie een laag risico.

Een registratie kan online via Foodweb of via papier Een PDF-versie of Een Word-versie

Alle info

Een terras aanvragen

Een terras is het gebruik van het openbaar domein door een onderneming als uitbreiding van de (handels)zaak, dit ter hoogte van die zaak en dienstig voor het cliënteel van die zaak.

Alle terrassen moeten voldoen aan de voorschriften van de stedelijke verordening met betrekking tot activiteiten verbonden aan handelszaken en ondernemingen, in het bijzonder de bepalingen onder artikel 4.2.

Een terras is tevens onderworpen aan belastingen. Details én tarieven vind je in deze belastingverordening (art 10, 11 en 12).

Alle info


Drankvergunning

Elke uitbater van een vaste drankgelegenheid (café, restaurant, cafetaria, enz) heeft een drankvergunning nodig voor het schenken van alcoholhoudende dranken voor consumptie ter plaatse. Het gaat daarbij om gegiste dranken (bijvoorbeeld bier, wijn, mousserende wijn, ...) en sterke drank (bijv. gin, cognac, cocktail, etc.).
Ook als uitbater van een reizende drankgelegenheid (bv. een tapwagen, een mobiele cocktailbar, een bar-boot, etc.) heb je een drankvergunning nodig voor het schenken van alcohol voor consumptie ter plaatse.

Alle info


Verbetering binnenluchtkwaliteit

Binnenkort zal er een KB komen die kader zal geven aan de binnenluchtkwaliteit in de horeca. Zo zal het vanaf 10 december 2023 onder andere verplicht zijn een luchtkwaliteitsmeter te gebruiken (≠ CO2-meter!) en zal je een risicoanalyse en actieplan moeten uitwerken en beschikbaar houden. 
Vanaf 1 januari 2025 zal ook het volgende moeten gebeuren:
- Aanvragen van de certificatie
- Beschikbaar en kenbaar maken van het label
- De gesloten, publiek toegankelijke plaatsen uitbaten met dezelfde (of min. gelijkwaardige toestellen) + gelijkaardig gebruik als op het moment van het behalen van het label


Nog vragen, opmerkingen of suggesties?

Contacteer ons via info@economischhuis.be, 059 24 23 00 of maak een afspraak.


Maak een afspraak