Restaurant Petrus: een plek waar je thuiskomt.
'Voor ons is de persoonlijke ontvangst primordiaal. Wij willen dat onze klanten zich thuis voelen. Ik ben 99 procent van de tijd in de zaak aanwezig. Meer dan thuis dus. (lacht) Het is als het ware mijn 'living' en dus wil ik graag dat het huiselijk aanvoelt. In de zomer beschikken we over een zongericht terras dat uitkijkt over het Sint-Petrus- en Paulusplein. De keuken is het best als brasserie keuken te omschrijven. Zo bieden wij klassiekers aan zoals kalfsnieren, zeetong, kabeljauw en ossentong.'
De Petrus viert in 2023 zijn 20-jarig bestaan. Hoe is de zaak destijds ontstaan?
'Mijn toenmalige vennoot en ik kenden elkaar van op school en werkten daarna ook al samen in de Falstaff. We kenden elkaar dus door en door en kwamen op het idee om samen een zaak te starten. Na een niet al te lange zoektocht vonden we de perfecte locatie op het Sint-Petrus- en Paulusplein. Door de ervaring die we hadden op vorige werkplaatsen wisten we goed welke weg we wouden inslaan. De financiering was, om het zacht uit te drukken, geen lachertje, maar met een minimum aan personeel en een 7/7 regime de eerste zes maanden genereerden we genoeg omzet om te investeren in toestellen en konden we leningen aan familie en vrienden al snel afkorten. Ons netwerk binnen de horecasector hielp ons ook met de opbouw en verdere groei van de zaak. Na een paar jaar had mijn vennoot een andere uitdaging gevonden, maar ik heb geen seconde getwijfeld om de zaak alleen verder te zetten. Dat was een zware periode, maar de return van de klanten en het personeel zijn het zeker waard.'
Werken jullie met lokale producten? Op basis van wat passen jullie de kaart geregeld aan?
'Onze primaire producten zijn natuurlijk vis, het zou spijtig zijn onze culinaire, lokale troef niet uit te spelen: de Noordzee. Zo maken we onze garnaalkroketten altijd zelf en elke maand proberen we nieuwe suggesties aan te bieden. Uiteraard werken we met seizoensgebonden artikelen, die zijn niet alleen goedkoper, maar dragen ook nog eens bij tot een beter milieu.'
Wat is het beste advies dat je ooit gekregen hebt. En heb je zelf tips voor startende horecazaken?
'Het beste advies dat ik kreeg is ervoor zorgen dat je je werk graag blijft doen. Tips heb ik zelf in overvloed, maar ik vind dat iedereen zijn eigen ding moet doen en zichzelf moet blijven. Toen ik zelf een jonge ondernemer was, luisterde ik niet naar tips van anderen en heb ik vooral mijn eigen stempel willen drukken op de zaak. '
Wat vind je de grootste uitdaging van het ondernemen?
'De grootste uitdaging op zich bestaat niet. Het zijn eerder dagelijkse kleine uitdagingen aangaan die bepalen of je ondernemer bent of niet, of je bij de pakken blijft zitten of het probleem aanpakt. Ik heb moeilijke momenten gehad; een brand in de beginjaren, een tekort aan personeel en voor mij persoonlijk het ergste: Pieter-Jan, mijn kok die jarenlang voor mij heeft gewerkt die overleed, maar ik heb de zaak nooit een dag extra gesloten. Je hebt namelijk een verantwoordelijkheid voor je mensen en vaste klanten.'
Wat motiveert je om er elke dag opnieuw voor te gaan? Heb je nog toekomstdromen?
'De mensen rondom mij, mijn ploeg. Wij zien elkaar meer als familie dan collega's. En ook de klanten motiveren me. Sommigen komen hier al 20 jaar en zijn ondertussen vrienden geworden. Elke dag is er een nieuwe dag, met nieuwe gebeurtenissen, soms vrolijk, soms triest en dat is zowel motiverend als uitdagend. Wat de toekomst betreft, ik verlang zeker nog niet naar mijn pensioen, ik wil dit nog lang blijven doen.'
Interview gegeven door: Olivier Guion, eigenaar van Restaurant Petrus
De Petrus viert in 2023 zijn 20-jarig bestaan. Hoe is de zaak destijds ontstaan?
'De grootste uitdaging op zich bestaat niet. Het zijn eerder dagelijkse kleine uitdagingen aangaan die bepalen of je ondernemer bent of niet, of je bij de pakken blijft zitten of het probleem aanpakt. Ik heb moeilijke momenten gehad; een brand in de beginjaren, een tekort aan personeel en voor mij persoonlijk het ergste: Pieter-Jan, mijn kok die jarenlang voor mij heeft gewerkt die overleed, maar ik heb de zaak nooit een dag extra gesloten. Je hebt namelijk een verantwoordelijkheid voor je mensen en vaste klanten.'