Restaurant Marina

Vida Acquaro, de uitbaatster van Marina, werd geboren en getogen in Oostende, maar vooral in het restaurantwezen. Ondanks haar hogere studies, kruipt het bloed waar het gaan wil. In 1973 waagde haar vader, Domenico, zijn kans om het restaurant Marina over te nemen. In 2016 startte Vida in het restaurant van haar vader om nadien de oversteek te maken naar Oosteroever.

Restaurant Marina: waar iedereen welkom is

'In Marina is iedereen welkom. Ons restaurant is een plaats waar je gezellig kan lunchen of dineren met familie en vrienden. Bovendien is het ook een plaats waar zakenlui het aangename aan het noodzakelijke kunnen koppelen. Dankzij het ruime en brede pand waarin we ons vertoeven, heeft iedereen voldoende ruimte. Ons interieur ademt Italië: marmeren elementen en messing-accenten zetten de toon. Onze open keuken en de bereidingen in de zaal maken de beleving compleet.'

Marina viert in 2023 zijn 50-jarig bestaan. Hoe is de zaak destijds ontstaan?

'Mijn vader Domenico, werkte en woonde in Antwerpen. Wanneer hij in 1973 te horen kreeg dat het restaurant Marina over te nemen was, waagde hij zijn kans. De toenmalige locatie van het restaurant was aan de Albert 1 Promenade. In 2016 startte ik in het restaurant van mijn vader om nadien de oversteek te maken naar Oosteroever.'

'De overname op zich was enerzijds een logisch gevolg als dochter van, maar was anderzijds ook een gevoelige kwestie voor mijn vader. Bezorgd om de zware en lange werkdagen, het financiële aspect en het managen van personeel. Het levenswerk wordt voortgezet, dat kan met trots gezegd worden door zowel vader als dochter.'

Waarom hebben jullie gekozen om naar de Hendrik Baelskaai in Oostende te gaan vier jaar geleden?

'De beperkte parkeermogelijkheden aan het oude restaurant en het verouderde pand aan de Albert 1 Promenade deden mij uitkijken naar een nieuwe locatie. In maart 2019 verhuisden we naar de Oosteroever, een nieuw stadsdeel waarin we sterk in geloven. Dankzij de verhuis naar de Hendrik Baelskaai, is het restaurant nu zeer vlot bereikbaar. Klanten kunnen tot voor de deur parkeren. Ook de zuidgerichte oriëntatie, laat toe dat we nog meer kunnen genieten van de zon, net als in het mooie Italië.'

Hoe onderscheidt Marina zich van andere horecazaken in Oostende? Wat maakt jullie uniek?

'Door het familiale karakter, los van mezelf, is mijn vader ook bijna elke dag aanwezig in het restaurant. Niet de hele dag uiteraard, maar voor de klanten is het altijd een leuk weerzien. Het persoonlijke contact dat je opbouwt met je klanten gedurende de jaren, bevestigt dit ook. Klanten houden ervan herkend te worden, een babbel aan tafel. In de kwaliteit van het werk en de service proberen we ons ook te onderscheiden van de anderen.'

Wat vind je de grootste uitdaging van het ondernemen?

'Elke dag is een nieuwe dag met tal van verrassingen. Er zijn goede en minder goede dagen, waarbij je moet proberen ze tot een goed einde te brengen. Als dit lukt, geeft dit steeds wel een goed gevoel. De allergrootste uitdaging is een gevestigde waarde worden en blijven in Oostende.'

Kun je wat meer vertellen over jullie Gault&Millau opname?

'We werden opgenomen in Gault&Millau waar een mooie score van 14/20 behaalden. Sinds februari 2020 zijn we dan ook de trotste eigenaar van twee koksmutsen in de Gault&Milau. Dat is een enorme waardering voor onze dagelijkse inzet, maar vooral ook die van het personeel. Samen zorgen we ervoor dat de klant ten volle kan genieten van zijn/haar bezoek.'

Interview gegeven door: Vida Acquaro, eigenares Marina

Nog vragen, opmerkingen of suggesties?

Contacteer ons via info@economischhuis.be, 059 24 23 00 of maak een afspraak.


Maak een afspraak