Mies en Muis: tweedehands uitzet met hippe, kwalitatieve merken
'Mies en Muis is een gezellige winkel in centrum Oostende met een leuk tweedehandsaanbod voor kinderen van 0 t.e.m. 6 jaar én hun ouders. Je vindt er kledij, speelgoed en uitzet van hippe, kwalitatieve merken. Alles wordt met zorg geselecteerd. Sinds kort bied ik ook tweedehands geboortelijsten op maat aan: goed voor het milieu en je portemonnee, maar ook gewoon heel plezant en persoonlijk.'
Hoe ben je op het concept gekomen om een tweedehandswinkel voor baby's en kinderen te starten?
'Toen ik zwanger was van mijn oudste zoontje Wies werd ik overweldigd door het grote aanbod van babyuitzet. Zó veel spullen voor zo'n klein mensje? Wat heb ik wel of niet nodig? Moet ik alles nieuw kopen voor zo'n korte gebruiksperiode en meegaan in deze wegwerplogica? Het voelde allemaal heel wrang. Op zoek gaan naar preloved spullen en kledij werd snel een leuke bezigheid en ondertussen koop ik amper nog iets nieuws. Er is geen Planet B en als we een mooie toekomst willen voor onze (klein)kinderen, is het tijd om actie te ondernemen. Als positivo geloof ik dat alle beetjes helpen. Het idee om tweedehands te (ver)kopen aantrekkelijk en makkelijker te maken voor anderen, begon te borrelen en liet me niet meer los. Drie jaar later werd mijn droom werkelijkheid en startte ik met Mies en Muis. De perfecte timing in deze warrige, dure tijden. Oostende leek me een goede plek om zoiets op te starten. Een bruisende stad aan zee, die klaar is om te kiezen voor hergebruik.'
Waarom is duurzaam en ecologisch ondernemen een belangrijke factor voor jou? Hoe verwerk je dat in je zaak?
'Tweedehands ademt duurzaamheid. Door tweedehands te (ver)kopen draagt men zijn/haar/hun steentje bij aan een groenere wereld. De vuilnisbelt slinkt en er worden geen grondstoffen gebruikt om iets nieuws te produceren. We kiezen samen voor hergebruik en keren de wegwerpmaatschappij de rug toe. Oxfam lanceert in september #secondhandseptember met deze boodschap: "In België worden elk jaar miljoenen jeansbroeken verkocht. Voor de productie van één jeans en één T-shirt is er naar schatting 20.000 liter water nodig om het katoen te verbouwen en te verven. Je zou meer dan 13 jaar nodig hebben om dat allemaal op te drinken. Aangezien er wereldwijd zoveel mensen zonder veilig zuiver water leven, moeten we ons afvragen of dit wel verder kan. Door 30 dagen lang voor tweedehands te kiezen, help je water te besparen. Het is alvast één manier om de planeet en miljoenen mensen te helpen." De nood spreekt voor zich, niet?'
Oostende leek me een goede plek om zoiets op te starten. Een bruisende stad aan zee, die klaar is om te kiezen voor hergebruik.
Hoe onderscheidt Mies & Muis zich van andere kinderzaken in Oostende?
'Door het tweedehands concept. Dit is helemaal nieuw hier! Aantrekkelijk voor kopers én verkopers. Alles op één plek verzameld, kwaliteit verzekerd en geen gedoe met pakjesdiensten of zelf zoeken naar dat ene gelukje. Hier is alles 1 stuk, op = op. En dat is geweten! Als ik iets op Instagram plaats, is het vaak in een mum van tijd gereserveerd. Er zijn hier ook leuke merken te vinden die een duurzame productie (goede werkomstandigheden, lokaal geproduceerd, organisch katoen...) centraal stellen en moeilijk in een fysieke winkel te vinden zijn. Bovendien is het hier een plezante plek om te snuisteren, kindjes kunnen hier naar hartenlust spelen (er is een werkbankje, schoolbank met kleurboeken en stiften, een krijtbord) en er is een luiertafel om je baby of peuter te verschonen. Gaandeweg ben ik van plan om nog meer een toegankelijke plek voor ouders te worden, zo wil ik bv. nog uitbreiden met een (borst)voedingshoekje. Ik heb hier trouwens ook een aanbod preloved zwangerschapskledij, dus aanstaande mama's vinden ook voor zichzelf een nieuwe outfit en bovendien aan een leuke prijs.'
Mensen krijgen de mogelijkheid om eigen spullen naar de winkel te brengen. Kan je daar iets meer over vertellen?
'Mies en Muis maakt het voor de klant makkelijker om eigen spullen en kledij tweedehands te verkopen. Een centje bijverdienen zonder moeite én ineens af zijn van al die dozen die zich opstapelen op zolder. Klinkt goed, niet? Wie hier kledij of spullen binnenbrengt, ontvangt na de verkoopperiode 40% van de netto verkoopprijs als het verkocht is. Wat niet verkocht wordt, haalt men terug op. Liever niet terug met die dozen naar huis? Dan schenk ik die spullen aan een goed doel in Oostende, voor kansarme ouders.'
Je wilt ook workshops en activiteiten rond ecologisch opvoeden, geven. Hoe plan je dit in te richten in de zaak?
'Dat is een toekomstplan. Het is de afgelopen periode al heel druk geweest, waardoor ik hier nog niet toe ben gekomen. Zoals ik al heb aangegeven, streef ik ernaar om Mies en Muis te ontplooien tot een plek waar ouders zich welkom voelen. Met de activiteiten is het ook de bedoeling om jonge ouders (in spe) met elkaar te verbinden. Het gezegde 'it takes a village to raise a child' klopt helemaal; hoe mooi zou het zijn om die 'village' hier te ontmoeten? Ik verwerkte ondertussen al spullen en kledij van meer dan 100 klanten en ben ook gestart met geboortelijsten, waarbij ik heel gericht op zoek ga naar tweedehands spullen in een specifieke stijl van toekomstige ouders. Dat is superplezant maar neemt ook veel tijd in beslag. Gaandeweg zal ik wel leren hoe ik die tijd het best indeel om die workshops daadwerkelijk te organiseren. Ik heb al ideeën zat :)'
Interview gegeven door: Justine Denorme, eigenares van Mies en Muis