La Forma
La Forma bestaat 10 jaar! Karen zette tien jaar geleden de stap om zelfstandig te gaan ondernemen. Door haar grote interesse in de Health & Beauty volgde ze een opleiding en na veel wikken en wegen heeft ze beslist om La Forma op te starten. Ze runt al die tijd al de zaak alleen en wil de klanten doen stralen, meer energie geven en coachen bij zowel hun mentale als fysieke gezondheid.
La Forma bestaat 10 jaar! Hoe is het allemaal begonnen?
'Ik werkte bij een multinational in Oostende, een bureaujob. Ik deed het graag, maar had weinig vooruitzicht om te groeien. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in gezondheid en lichaamsverzorging. Om mezelf te ontplooien en uit te dagen, volgde ik een opleiding in avondschool en tijdens de weekends. De kennis die ik daar opdeed, ging ik in de praktijk toepassen bij een vriendin die schoonheidsspecialiste is. Na een tijdje besloot ik om mijn eigen zaak te starten. Dit jaar bestaat La Forma 10 jaar. Ongelooflijk hoe snel de tijd gaat!'
Hoe ga je te werk? Waarvoor kan iemand bij La Forma terecht?
'Ik werk altijd heel persoonlijk. Tijdens een diepgaand intakegesprek luister ik naar de wensen en problemen. Daarna volgt een lichaamsmeting en stel ik met alle gegevens een plan van aanpak op, al dan niet gecombineerd met gezonde voeding. Wat je kan verwachten: lichaams- en schoonheidsbehandelingen zoals silhouetverbetering, versteviging van het lichaam, afslankende pakking, cryo-behandeling, huidverbetering en -verjonging, infraroodtherapie, permanente ontharing en gelaatsbehandelingen. Dit alles gebeurt bij voorkeur in combinatie met een aangepast voedingsprogramma, aangezien we resultaatgericht werken. Het is eigenlijk een totaalplaatje: gezond eten zorgt voor een mooie binnenkant en dat straal je uit naar buiten. Toen ik net startte, lag mijn focus vooral op het lichaam. Door de jaren heen evolueerde dit naar gezondheid in ‘t algemeen, de combinatie van lichamelijke en mentale gezondheid, want het is even belangrijk dat je je goed voelt in je hoofd. Ik wil mensen helpen om zich goed te voelen op álle vlakken: een mooi lichaam, een vlotte spijsvertering, veel energie, meer weerstand, een stralende huid… Kortom, een betere levenskwaliteit!'
Je hebt ook een webshop ondertussen? Waarom deze aanvulling en hoe is die er gekomen?
'De webshop is van een partner waarmee ik samenwerk voor het leveren van gezonde klaargemaakte en koolhydraatarme maaltijden aan huis. Heel handig voor wie geen tijd heeft om gezond te koken, maar toch een gezonde maaltijd wil zonder in te boeten aan kwaliteit. De maaltijden worden bereid in een grootkeuken in Turnhout van waaruit die worden geleverd over het hele land.'
Wat brengt de toekomst nog?
'Ik heb een missie: ik wil blijven evolueren, want het is belangrijk om mee te blijven met een snel veranderende sector als dit. Daarom volg ik geregeld bijscholingen. Een mens is nooit te oud om te leren en het komt de kwaliteit van mijn behandelingen en advies ten goede. Zo volgde ik onlangs een opleiding in verband met hormonen en de invloed daarvan op ons welzijn en ons lichaam. Ik geniet er gewoon ongelooflijk van om zoveel mogelijk mensen te helpen naar een betere gezondheid. Ik richt mij vooral op lichaamsbehandelingen en gerichte voedingsprogramma's, maar ook voedingssupplementen komen aan bod, evenals het aspect ontspanning. Het ene staat niet los van het andere. Dit doe ik door het beste advies op maat te geven, waarbij we rekening houden met gewoonten en leefstijl. Alleen zo worden we weer gelukkig van hun spiegelbeeld en krijgen we weer hopen energie.'
Waarom heb je ooit voor Oostende gekozen om de zaak te starten? Is er veel veranderd sinds het begin dat je de zaak bent gestart?
'Ik ben zelf Oostendenaar en wil graag mijn stadsgenoten helpen naar een gezond gewicht. Bijna de helft van de Belgen heeft een te hoog BMI en ik wil hen graag helpen dat naar een gezond niveau te brengen. Sinds 2012, toen ik begon met de zaak, is er wel wat veranderd. Grotendeels is het aanbod nog hetzelfde, maar doordat ik de afslankmarkt continu volg en kritisch evalueer, heb ik ook andere behandelingen in mijn aanbod in vergelijking met 10 jaar terug. Zo geef ik nu ook gelaatsverzorging tijdens de lichaamsbehandelingen. Een tijdswinst voor de klant: 2 behandelingen op hetzelfde tijdstip.'
Wat maakt La Forma zo uniek?
'Ik doe wat ik doe met hart en ziel. Ik werk alleen in La Forma, wat het soms zeer druk maakt voor mij, maar ik zou niks liever doen en mijn tevreden klanten geven mij veel voldoening! Ik draag die persoonlijke aanpak hoog in het vaandel. Ik werk altijd één-op-één. Ik heb veel vaste klanten met wie ik een vertrouwensband heb opgebouwd. Dat maakt het aangenaam om te werken, zowel voor de klant als voor mezelf.'
Interview gegeven door: Karen Morel, zaakvoerster La Forma.