B&M Optiek

Luc Mangodt heeft samen met zijn echtgenote, Ingrid Brackx, B&M optiek opgericht op de hoek van het Sint-Petrus-en-Paulusplein te Oostende. Hun zaak staat volledig in het teken van beleving. Daarnaast is Luc ook voorzitter van de vzw Centrummanagement Oostende en vertelt hij welke initiatieven ze zoal in het stadscentrum nemen.

B&M Optiek: Optics by Day, Wine and Art by Night

'B&M is een atypische belevingszaak. De naam is een samenvoegsel van de beide letters van onze familienamen: Brackx & Mangodt. Naast onze corebusiness, optiek, is er ook een wijnbar en een kunstgalerij. Onze baseline zegt alles: "Optics by Day, Wine and Art by Night". Wij willen echt customer experience creëren, onze klanten ontzorgen en gelukkig maken. Het is belangrijk om een zo sterk mogelijke klantencultuur op te bouwen. Onze gids daarvoor: "De Ruwe Diamant" van Steven Van Belleghem (Vanduuren Management, uitgeverij Lannoo). Dit boek zou iedere ondernemer op zijn nachtkastje moeten hebben (en gelezen hebben).'

Hoe is de zaak ontstaan?

'Ingrid was één van de eerste verantwoordelijken van een optiekketen in België en ik had een marketingfunctie in een farmaceutisch bedrijf. Rond ons veertigste zochten we een nieuwe uitdaging en zijn we met onze eigen zaak gestart. Ons concept sloeg aan en we groeiden vrij snel. Ondertussen hebben we een fijn team van zes gediplomeerde medewerkers en ik hoop dat we nog vele jaren kunnen verder werken en met dit topteam de klanten mogen verwennen.'

Je vierde afgelopen jaar een jubileumjaar met de zaak. Hoe is de zaak in de loop der jaren veranderd?

'Vijf jaar geleden hebben we het concept volledig omgegooid en onze hobby's in de zaak betrokken. We hebben de klassieke winkel totaal gestript en naar een belevingszaak verbouwd. We proberen de klant telkens opnieuw te verwonderen. Hier kom je niet alleen meer voor een bril, je komt er ook om wijn of om een beeld of schilderij te bewonderen. De deur staat voor iedereen open. Als je bij ons wacht, kan je genieten van kunstwerken met een glaasje wit, rood of cava in de hand. Sabor d'O, jonge wijnhandelaars, heeft namelijk een vaste stek in onze winkel. Er is geregeld iets te beleven in de zaak. Eens per maand houden zij er een wijnproeverij en enkele malen per jaar nodigen zij ook op zaterdagnamiddag iedereen uit om gratis nieuwe wijnen te leren kennen.

Daarnaast is p
rof. Willem Elias de curator van onze kunstgalerij. Hij zorgt ervoor dat er om de drie maanden nieuwe mooie, interessante werken te zien zijn in de zaak. Tijdens vernissages stellen we de kunstenaar voor en ontdekken de bezoekers de nieuwe werken. Ook dit is ondertussen zo gekend waardoor we er een apart cliënteel voor hebben. We werken trouwens ook met prof. Elias samen voor de Ensor 2024 wandel- en fietsroute "Elle adore le noir". Je loopt doorheen de stad en ziet in de etalages van handelaars werken van gerenommeerde Oostendse kunstenaars. De fietsroute loopt van Oosteroever tot Raversijde.

Luc, je bent nu ook voorzitter van de vzw Centrummanagement Oostende. Kan je hier iets meer over vertellen?

'CMO = Centrum Management Oostende. Dit is de verzameling van alle vroegere handelaarsbonden uit het centrum van de stad en eigenaars van handelspanden. De taak van het CMO is het behartigen van al hun belangen. We werken nauw samen met het Economisch Huis Oostende, Toerisme Oostende en het Stadsbestuur. We organiseren de #ikkoopinoostende-dagen, Kerstshopping en andere evenementen die de lokale handel in het centrum van de stad promoten.

Wat wil je met het CMO bereiken?

'Het CMO moet ervoor zorgen en erover waken dat ons stadscentrum, en bij uitbreiding onze stad, aantrekkelijk blijft om ernaar toe te komen en te vertoeven. Er moet van alles te beleven zijn zodat het de moeite blijft om naar het centrum te komen, te genieten en te shoppen. We moeten streven naar een evenwicht: tussen bewoners, shoppers en toeristen. Tussen senioren, volwassenen en jeugd. Tussen bewoners, ondernemers en horeca. Ook tussen voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en auto's.'


Waarom onderneem jij in Oostende? 

'Oostende is een ideale stad om te ondernemen gezien je hier een perfecte mix hebt: lokale bewoners, tweedeverblijvers en toeristen. Het is ook de enige Stad aan Zee die jaar in jaar uit leeft. Zelfs tijdens het winterseizoen is het hier druk.'

Interview gegeven door: Luc Mangodt

Foto's: © Toerisme Oostende vzw

Nog vragen, opmerkingen of suggesties?

Contacteer ons via info@economischhuis.be, 059 24 23 00 of maak een afspraak.


Maak een afspraak